Kurban Bayramında Beslenme

Eklendi August 10, 2019

Kurban Bayramı ‘nda, bayram geleneğimizi yerine getirmek, tatile gidip dinlenmek ancak bunları yaparken sağlığınızı riske atmamak için dikkat etmeniz gereken bazı noktalar vardır.

Bayramda sunumların ve kırmızı et tüketiminin artması sebebiyle aşağıdakilere özen göstermek gerekmektedir.

Kurban eti tüketirken dikkat edilmesi gerekenler:

Et kesildikten sonra, tüketilmeden önce en az 24 saat bekletilmelidir. Yeni kesilmiş etlerde ‘rigor mortis’ denilen et katılığı bulunur. Bu da etin pişmesini ve hazmını zorlaştırır. Öğün sonrası mide şikayetleri yaşamamak adına eti dinlendirip tüketmek gerekir.

Menü Planlama

  • Etin olduğu bir menüde mutlaka yanına sebze eklenmeli. Koyu yeşil yapraklı sebzelerden oluşan bir salata veya zeytinyağlı bir yemek uygun bir tamamlayıcı olacaktır. Bu durum etin vücutta oluşturacağı asiditeyi nötralize edecektir.salata kurban
  • Et diyet lifi içermediğinden kabızlık problemi görülebilir. Bu yüzden sadece et tüketilirse kabızlık artar. Bu durumdan korunmak için liften zengin besinler ihmal edilmemelidir. Sebzeler, tam tahıllı ekmek menüde uygun olacaktır.
  • Etin içeriğindeki demirden daha iyi faydalanmak için C vitamininden zengin gıdalara ve gün içerisinde meyveye yer verilmelidir. Limon soslu salatalar, maydanoz, kuşburnu ve meyvelerden kivi, C vitamini kaynağı olarak kullanılabilir.
  • Bir öğünde yüksek miktarda et tüketileceği için, diğer öğünlerde hayvansal gıdaların (yumurta, tavuk gibi) tüketilmesini önermiyoruz.
  • Bir öğünde tüketilebilecek et miktarı kişinin yaş, boy, kilo ve cinsiyet faktörlerine bağlı olarak değişir. Ancak ortalama 100-150 gr arası baz alınabilir.

Pişirme Yöntemleri

  • Kırmızı et kalite hayvansal proteinin yanı sıra; demir, çinko, fosfor, magnezyum mineralleri ile B12, B6, B1 ve A vitaminleri içermektedir. Bu besin ögeleri ateşe yakın temasta büyük ölçüde kaybolmaktadır. Bu yüzden özellikle mangal yaparken ateşle et arasında belirli mesafe olmasına ve ette kömürleşme olmamasına dikkat edilmelidir. Bu kömürleşmenin aynı zamanda kanserojen etkisi olduğu bilinmektedir.
  • Et için en sağlıklı pişirme yöntemi nemli ısıda pişirmektir. Haşlama, buğulama, bir miktar su ile fırınlama gibi pişirme yöntemlerine örnek verilebilir.
  • Etin %20’si görünmez yağ olduğu için pişirme aşamasında ekstra yağ eklenmemelidir.
  • Sakatatlar kırmızı ete oranla daha yüksek kolesterol içerir. İşkembe, ciğer gibi besinleri özellikle risk grubunda olan kişiler (yaşılar, çocuklar, kalp, kolesterol gibi rahatsızlığı olanlar) tüketmemelidir.

Bayram Sunumları

baklava tatlı kurbanZiyaretlerde genelde sarma, kavurma, börek, şerbetli tatlı, meşrubat veya ayran sunulmaktadır. Ziyarete giden kişi özellikle aç karnına gitmişse yeme ihtiyacı duyacaktır. Ancak bu gıdalar yüksek oranda şeker ve kolesterol içerir. Dahası uzun süre tok tutmaz ve bir sonraki ziyarette tekrar yeme ihtiyacı hissedilir. Hem misafirinizin sağlığı hem de kendi sağlığınız için sunum olarak; fındık, ceviz gibi kuruyemişler, meyve, ayran, zeytinyağlı mezeler, salatalar veya kısır sunmanızı öneriyoruz.

Ayrıca kalp damar hastaları, diyabet hastaları, hipertansiyon hastaları, böbrek hastaları ve yüksek kolesterolü olan kişiler risk altındadır, bu yüzden et tüketimiyle ilgili mutlaka doktorlarına danışmaları gerekmektedir. Kurban bayramında kan şekeri yükselmesi ve kolesterol yükselmesi sebebiyle acil servislere başvurular artmaktadır.

 

Dyt. Tuba Önal
Beslenme ve Diyet

Etiketler:bayram, diyetisyen, kavurma, kurban bayramı, sağlık, sağlık rehberi, sağlıklı beslenme, tatlı

WhatsApp WhatsApp Destek