Kış Aylarında Beslenme

Kış Aylarında Beslenmede Değişen Faktörler Nelerdir?

Kış mevsiminde savunma sistemimizi güçlendirmemizin en etkili yollarından biri yeterli ve dengeli beslenmedir. Kış aylarında sağlıklı beslenmemizi etkileyen değişen faktörler vardır. Bunlar;

1) Güneş Işığı: Kış aylarında daha az güneş ışığı görürüz. Soğuyan havaya karşı karaciğer yağ üretimini hızlandırır ve vücut dokuları kış mevsimine hazırlık olarak yağ depolamaya başlar. Vücut yağ depolamasını artırıp kas dokusu oran olarak düşük kaldığı için de metabolizmamız kış aylarında daha yavaş çalışır. Buna bir de günlük alışkanlıklarımız eklenince hız daha da düşer ve kilo almaya yakınlaşmış oluruz. Bu dönemde D vitamininin en zengin besin kaynağı balıktır. Özellikle somon, ton balığı, sardalya gibi yağlı balıklar yüksek miktarda D vitamini içerirler.

2) Hareketsizlik: Kışın yoğun okul/iş hayatı bizi masa başına bağlar. Yazın tatillerde gezmeyle, ziyaretle, seyahatle, yüzmeyle geçen durumun aksine bu da kilo almaya yatkın hale getirecek bir düzen. Hareketsizliğin bir diğer getirisi de kabızlıktır, Kabızlık da metabolizmayı yavaşlatır, barsak sağlığı bozulabilir.

beslenme ve diyet kış aylarında beslenme3) Kıyafetler: Yazın giyilen ince kıyafetler kişinin vücuduyla yüzleşmesine olanak sağlarken kışın ister istemez kalın kıyafetler arkasına saklanmaktayız.

4) D Vitamini: Enerji kaynağımız olan güneşle buluşma süremiz azalır, D vitamini seviyeleri doğru orantılı olarak düşüşe geçer. Öğle saatlerinde en az 15 dakika güneş ışığı almaya çalışın.

5) Hastalıklar: Soğuk algınlığı, enfeksiyonlar vücutta inflamasyonu arttırır. İnflamasyon durumunda yağ yakmak zordur. Bu sebeple hasta olursanız sizin de önceliğiniz kilo vermek değil iyileşmek olmalı.

6) Su: Yazın sıcak nedeniyle aldığımız suyu kışın içmeyi unuturuz. Susama hissimiz azalsa da kışın da ortalama 2 litre suya ihtiyacımız vardır. Su tüketiminde zorluk yaşayan kişiler, günlük olarak içecekleri suyu tarçın, karanfil veya limon ile aromalı hale getirerek tüketim kolaylığı sağlayabilir.

7) Kafein: Kışın yaza oranla daha fazla kafein alırız. Sıcak içecek grubundan en çok çay/kahve tüketilir. Ancak bu içecekler diüretiktir, yani vücuttan su attırır ve su ihtiyacımız artar. Ayrıca şeker eklenmiş olarak tüketiliyorsa ekstra kalori anlamına gelir. (1 kaşık şeker=50 kalori) Kafein içermeyen C vitamini içerikli bitki çayları tercih etmeye çalışın.

8) Öğünler: Beslenmenin sık aralıklarla olması kan şekeri düzeyinizin sabit kalmasını sağlayacağı gibi ana öğünlerde çok acıkıp aşırı besin tüketimimizi engelleyecektir. Mümkün oldukça öğünler miktar olarak dengeli dağıtılmalıdır. Bunun için de bir beslenme ve diyet uzmanına danışılarak kişiye özel beslenme planı oluşturulmalıdır.

9) Kabızlık: Hava şartları sebebiyle fiziksel aktiviteler azalacağından kabızlık sorunu ortaya çıkabilir. Kış mevsiminin vazgeçilmez yiyeceklerinden kuru baklagillerin, kepekli tahılların ve özellikle C vitamininden zengin sebze ve meyvelerin tüketimine ağırlık verilmesi bu sorunu azaltmaya yardımcı olacaktır Bunun yanında bol su tüketimi içilmesi de kabızlığı önlemeye yardımcı olan etkenler arasındadır.

Dyt. Tuba ÖNAL
Beslenme ve Diyet Uzmanı

Etiketler:beslenme ve diyet, diyet, diyetisyen, kilo vermek, kış, kışın beslenme, metabolizma

WhatsApp WhatsApp Destek